Dijete s ADHD-om i njegova obitelj

Nekada čujemo da su neka dječja ponašanja odraz razmaženosti i bezobraznosti, poput agresivnosti, otpora autoritetu, odbijanja izvršavanja zadataka. Ipak, ne mora biti tako već ta ponašanja mogu biti odraz toga da dijete ima ADHD.

Deficit pažnje/hiperaktivni poremećaj (ADHD) je razvojni poremećaj samokontrole pri kojem dominiraju problemi s nedostatkom pažnje, impulzivnošću i hiperaktivnošću i zahvaća čak 3-5% školske djece. Poremećaj može utjecati na funkcioniranje djeteta u svim aspektima života – kod kuće, u školi i s vršnjacima. Nema točno određenog razvojnog puta – neki simptomi i obrasci ponašanja, poput problema s koncentracijom i nemira, zadržavaju se s godinama, dok oko polovica djece s ovom dijagnozom doživljava smanjenje i odsustvo simptoma približavanjem odrasloj dobi. Na to utječe i prepoznavanje i tretman poremećaja; ako se ne liječi, postoji veća vjerojatnost da će se nastaviti i u odrasloj dobi.

Simptomi ADHD-a

Može se primijetiti da su ponašanja koja ovdje nazivamo simptomima uobičajena za mlađu djecu, stoga dijagnozu poremećaja nije poželjno postavljati prije pete godine, a neki stručnjaci kažu i prije polaska u školu, što je najbolja okolina za provjeru djetetovih mogućnosti samokontrole.

Simptomi nepažljivosti

  • nemogućnost usmjeravanja pažnje na detalje
  • pravljenje pogrešaka iz nemara (a ne neznanja)
  • oslabljeno održavanje pažnje tijekom rada ili igre
  • „isključivanje“ iz razgovora
  • nedovršavanje školske zadaće ili drugih aktivnosti
  • odbijanje zadataka koji zahtijevaju ustrajnost
  • gubljenje stvari, rastresenost, zaboravljivost

Simptomi hiperaktivnosti

  • tjelesna aktivnost tijekom sjedenja – izvijanje, vrpoljenje, napuštanje mjesta sjedenja
  • trčkaranje uokolo
  • pretjerano govorenje
  • odgovaranje na pitanje prije nego što je do kraja postavljeno
  • nemogućnost čekanja reda
  • prekidanje drugih

Tretman ADHD-a

Po dijagnosticiranju ADHD-a, važno je sa stručnjacima dogovoriti odgovarajući tretman djeteta koji, uz psihoterapijski rad, može uključivati i terapiju lijekovima. Nije moguće dijete izliječiti od poremećaja, ali je moguće raditi na ojačavanju samokontrole, ovladavanju simptomima te ublažavanju mogućih problema djeteta i obitelji nastalih iz konteksta poremećaja. Kako bi se u tome uspjelo, između ostalog je nužna i ustrajnost roditelja te spremnost na suradnju sa stručnjacima koji rade s djetetom. Zbog prirode poremećaja, djeca s ADHD-om utječu na obitelj u kojoj žive i odrastaju, kao što i obitelj utječe na njih. Važno je da roditelji osiguraju savjetodavnu pomoć i podršku stručnjaka ako im je to potrebno, kao i svakodnevnu pomoć obitelji i prijatelja.

Kako roditelji mogu biti podrška djetetu?

Realistična očekivanja. Visoka i nerealna očekivanja dovode do stvaranja pritiska na dijete, narušavanja njegove ionako osjetljive slike o sebi te nakupljanja frustracije, ljutnje i razočaranja roditelja. Niska očekivanja od djeteta dovode do prevelikog zaštićivanja djeteta, zastoja u razvoju njegove samostalnosti, sposobnosti i vještina.

 

Pravila za sve članove obitelji. Zajednički s djetetom dogovorite obiteljska pravila ponašanja. Formirajte ih na pozitivan način – „Razgovaramo smirenim glasom.“ umjesto „Nema vikanja.“. Uz pravila dogovorite i odgovarajuće posljedice koje će biti dosljedne i pravovremene. Pravila možete ukrasiti i postaviti na vidljivo mjesto. Tako potičete razvoj samokontrole i razumijevanje vrijednosti pravila u svakodnevnom suživotu.

 

Pohvale i nagrade. Zagrljaj, poljubac, pohvala i drugi oblici (posebno nematerijalnih) nagrada imaju veliki utjecaj na dijete. Dobro je nagraditi dijete za trud, a ne samo za rezultat, poput dobrih ocjena. Djeca s dijagnozom ADHD-a često kontinuirano iz svoje okoline čuju NE i neki oblik zabrane na što onda i prestanu reagirati. Zato nagrađivanje može imati efekta na njihovo ponašanje i samokontrolu.

 

Poziv u kontakt. Potrebno je djecu kontinuirano vraćati na trenutnu aktivnost, posebice ako im je ona nezanimljiva. Privucite djetetovu pažnju kontaktom očima, dozivanjem, blagim dodirom po ramenu, provjerom je li Vas čulo.

 

Organizacija i planiranje. Sva djeca vole predvidljivost i rutinu svakodnevice, a djeci s ADHD-om to može naročito dobro doći. Kreiranje rasporeda dnevnih aktivnosti i poticanje djeteta da sudjeluje u formiranju rasporeda pomaže stvaranje osjećaja odgovornosti, strukture i upravljanja ponašanjem.

 

Briga o sebi. Roditelj koji brine o sebi, može bolje brinuti i o svom djetetu. Aktivnosti za sebe, opuštanje, traženje pomoći iz okoline različite su metode kojima to možete postići.

Zapamtite: Dijete nije njegova dijagnoza, dijete je puno više od toga – malo biće koje treba vodstvo, pažnju i strpljenje svojih roditelja.

Roditelji, ako imate nedoumice vezane uz odgoj djeteta koje ima ADHD ili Vam se imate dojam da ste dosad sve pokušali, a čini Vam se da ništa ne djeluje, nazovite liniju Hrabrog telefona za mame i tate na besplatan i anoniman broj 0800 0800 ili nam pošaljite e-mail.

Dodatne savjete za odgoj potražite i u našoj publikaciji pod nazivom Kako biti bolji roditelj