Kako djecu učiti o raspolaganju novcem?

Ljetni praznici su vrijeme kad brojni tinejdžeri pronalaze prve ljetne poslove, školarci očekuju poklone za dobar školski uspjeh i traže veće džeparce od roditelja kako bi raznim aktivnostima ispunili sve slobodno vrijeme koje im je na raspolaganju. Roditelji se često nađu u dilemi jer ne žele da njihovom djetetu ičega nedostaje, ali istovremeno ne žele odobravati rastrošnost i uzimanje novca zdravo za gotovo.

Kako djecu učiti o raspolaganju novcem?

Djeca predškolske dobi

Djeca do sedme godine već imaju formirane neke financijske navike, stoga je dobro već s predškolarcima razgovarati o novcu. Mala djeca za početak trebaju naučiti što je to novac i kako se on koristi.

  • Pokažite djeci da svaki put kad uzimate nešto iz dućana trebate zauzvrat dati određenu svotu novca i dajte djetetu da samo preda gotovinu na blagajni kako biste mu približili koncept razmjene dobara.
  • Kad plaćate karticom, također objasnite djetetu da ste platili novcem koji banka čuva za vas i pokažite djetetu iznos na računu.
  • Igrajte se s novčanicama i kovanicama i razvrstavajte ih po vrijednosti, čime dijete uči i osnovne matematičke operacije!

U ovoj dobi djeca mogu početi učiti o glavnim ponašanjima vezanima za novac: trošenje, štednja i davanje. Možete početi davati djetetu mali džeparac i razvrstavati ga u ove tri kategorije. Za tu svrhu možete koristiti kasice prasice ili prozirne staklenke, koje su poželjne jer djeca vide kako količina novca u njima raste.

  • Štednja razvija kod djece vještine planiranja, postavljanja ciljeva, discipline i odgode zadovoljstva. Štednju možete poticati davanjem dodatnog novca ovisno o količini koju dijete uštedi, čime već počinjete djetetu približavati ideju kamate.
  • O davanju je također važno učiti od rane dobi kako biste kod djeteta razvijali empatiju za one koji imaju manje. Ako niste u mogućnosti donirati novac, o davanju dijete može učiti primjerice kupnjom simboličnog rođendanskog poklona za brata ili sestru.

Djeca u nižim razredima osnovne škole

U ovoj dobi djeca počinju učiti razliku između želja i potreba koju im je potrebno često isticati.

  • Kako djeca odrastaju, možete im početi davati veće iznose džeparca, ali možete se dogovoriti da dio džeparca treba ići na potrebe djeteta, primjerice dio troška neke izvannastavne aktivnosti.
  • Djeca u nižim razredima mogu shvatiti koncept oportunitetnog troška„ako danas odem u kino, u subotu neću imati dovoljno novca za klizanje“. Tako se uči strateško raspolaganje novcem i izbjegavanje impulzivnih kupnji.
  • Još strategija koje možete ponuditi djetetu su odgađanje odluka o kupnji („Ako još uvijek budeš htio te tenisice za dva tjedna, možemo ih kupiti“) i promišljanje o razlozima zašto nešto želimo („Želim li tu videoigricu jer je stvarno planiram igrati ili samo zato što je svi u razredu imaju?“).

Adolescenti

U višim razredima osnovne i srednjoj školi dobro je uključiti djecu u svakodnevne financijske odluke obitelji. Djeca najviše uče putem primjera u okolini, stoga je poželjno pokazivati odgovorne financijske navike kao što su štednja i informirati se o tome kako pametno raspolagati novcem.

  • Pokažite im kako budžetirate za pojedine stavke, zašto obavljate kupovinu namirnica u određenim trgovinama i kako štedite za vlastite dugoročne ciljeve.
  • Adolescencija može biti dobro vrijeme za prvu debitnu karticu i učenje o prednostima i manama kreditnih kartica koje će banka vjerojatno ponuditi djetetu čim postane punoljetno.
  • Srednjoškolci mogu početi zarađivati vlastiti novac ljetnim poslovima preko učeničkog servisa i uložiti u taj novac u nešto vrijedno što priželjkuju.
  • S nešto starijom djecom možete zajedno učiti o novcu gledanjem edukativnih videa ili slušanjem online tečaja, što može biti i zabavna aktivnost koja uvodi vašeg adolescenta u svijet odraslih!

Ako imate dodatnih pitanja ili nedoumica o ovoj temi, slobodno nas nazovite na besplatnu i anonimnu liniju za mame i tate na broju 0800 0800 radnim danom od 9 do 20 sati ili nam pišite na e-mail.